dinsdag, maart 07, 2006


Het meten van de kwaliteit van een creche


Gevers Deynoot deed een promotie-onderzoek naar de kwaliteit van creches. Titel: Young children's behavior and experiences in child care centers: a longitudinal study, Universiteit van Amsterdam. In totaal observeerde ze 39 jongens en 31 meisjes met 15 maanden en met 23 maanden.

Ze gebruikte de Infant/Toddler Environment Rating Scale om de kwaliteit van de creche te meten. Hierbij worden punten gegeven voor inrichting, verzorging, sociale interactie, taalervaringen en leeractiviteiten.

Volgens haar is 1 op de 20 kinderdagverblijven slecht anno 2001 naar internationale maatstaven. In 90 minuten hebben kinderen van 15 maanden gemiddeld 40x contact met een ander kind. Hiervan is de helft positief en de andere helft negatief. Met de leidster is er in die tijd 80x contact waarvan 70x positief in een goed kinderdagverblijf. Volgens haar maakt een goed of een slecht kinderdagverblijf voor een kind veel uit.

Commentaar: als je kwaliteit van kinderdagverblijven kunt meten, waarom dan niet tekstbegrip?

Bron: NRC/HB 7/3/2006, p. 8, Steeds minder lachende leidsters. Jannetje Koelewijn.